7 Manieren om je immuunsysteem een boost te geven

 

Een van de belangrijkste oorzaken van sterven aan “ouderdom” is ziekte. Een immuunsysteem dat niet goed werkt, maakt het veel waarschijnlijker dat iemand zal sterven aan longontsteking, Covid-19, of zelfs kanker.

 

Hoewel dit vaker voorkomt bij ouderen, kunnen ook jongere mensen een niet goed werkend immuunsysteem hebben. Je immuunsysteem houdt je elke dag in leven door ziekteverwekkende bacteriën en virussen te bestrijden. Daarnaast doodt het bijvoorbeeld ook kankercellen. Het is dus belangrijk om aandacht aan je afweer te besteden, zodat je vele ziekteverwekkers kunt afslaan een in goede gezondheid blijft. Ook als je immuunsysteem op dit moment niet goed werkt, kun je al aanpassingen doen, om het sterker te maken en daarmee beter te laten functioneren. 

 

Met deze simpele manieren kun je je immuunsysteem al een boost geven  en je kansen op een lang en gezond leven te optimaliseren:

 

1.      Eet voedzaam voedsel. Dus geen ‘vullende’ voeding. Met ‘vullende” voeding bedoel ik eten en drinken dat nauwelijks voedingswaarde bevat en vaak fabrieksmatig geproduceerd is. Ook fast food wordt hiertoe gerekend. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden. Eet verse, onbewerkte voeding. Het liefst lokaal, zodat je ook het milieu zoveel mogelijk ontziet. Samen met voldoende slaap is dit waarschijnlijk de belangrijkste tip op deze lijst. Gezonder eten is de krachtigste manier om gezonder te worden.

Voeding is de brandstof van je lichaam. Je kunt je voorstellen dat het enorm verschil maakt welke voeding je in je lichaam stopt. 

Je lichaam maakt voortdurend nieuwe cellen aan die deel uitmaken van het immuunproces. Die mechanismen voorzien van de juiste bouwstenen is een van de effectieve manieren waarop je je immuunsysteem kunt stimuleren.

 

● Als je geen fan bent van fruit en groenten, neem dan in ieder geval elke dag een multivitamine.

 

2.      Lichaamsbeweging. Een gezond lichaam leidt tot een sterk immuunsysteem. Wetenschappers geloven dat een sterke bloedsomloop kan helpen om de immuunrespons van je lichaam te ondersteunen. 

Ook een gezond lichaamsgewicht, een normale bloeddruk en een algehele cardiovasculaire gezondheid (alles wat te maken heeft met hart en bloedsomloop) minimaliseren de stress op het lichaam, waardoor de kans om ziek te worden kleiner wordt.

 

3.      Ontspan.  Stress is moeilijk voor elk deel van je lichaam, inclusief je immuunsysteem. Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat je sneller ziek wordt, als je  (chronisch) gestrest bent. Probeer de hoeveelheid stress te beperken waaraan je wordt blootgesteld tot een minimum en zoek gezonde manieren om met stress om te gaan als je het niet kunt vermijden. 

 

4.      Vitamine C. De biochemie is ingewikkeld, maar vitamine C verbetert onder andere de structuur van de huid om ziekteverwekkers buiten te houden. Het hoopt zich ook op in immuuncellen en regenereert hun oxidatief vermogen, wat een van de mechanismen is om pathogene cellen te doden. Pathogene cellen zijn ziekteverwekkers. Dit kunnen zowel bacteriën als virussen zijn, maar ook bijvoorbeeld schimmels.  Daarnaast heeft vitamine C ook nog heel veel andere voordelen, maar daarover later meer. 

 

5.      Vasten. Naarmate we ouder worden, hebben onze stamcellen de neiging om te gaan sluimeren. Ze worden dus een beetje lui om het zo maar te zeggen.  Stamcellen zijn de cellen die cellen produceren. De stamcellen die de immuuncellen ondersteunen, kunnen uit hun slaap worden gewekt door te vasten.

 

Sommige studies suggereren dat drie dagen zonder voedsel genoeg is om dit effect teweeg te brengen. Andere tonen 4-5 dagen aan. Ik heb het meerdere keren een aantal dagen gedaan en moet zeggen dat het mij altijd een enorme opkikker geeft aan het eind van de rit. De eerste twee dagen is vaak ‘zwaar”, maar vanaf dag 3 voelt het altijd alsof de mist wegtrekt;-) 

 

Vasten stimuleert het lichaam om oudere, beschadigde cellen te verwijderen en de stamcellen om nieuwe cellen te produceren, inclusief cellen die gerelateerd zijn aan het immuunsysteem.

 

Er zijn ook diëten die met succes het vasten voldoende nabootsen om dezelfde resultaten te laten zien. Zoek online bijvoorbeeld eens op eens op “fast mimicking diet”.

 

6.      Vermijd roken. Roken heeft verschillende negatieve effecten op het immuunsysteem. Eén daarvan is het effect van nicotine. Nicotine onderdrukt het immuunsysteem en onderdrukt de ontstekingsreactie die een belangrijk onderdeel is van de immuunreactie.

 

7.      Slaap. Niet genoeg slaap is een grote stressfactor voor het lichaam. De wetenschap is vrij duidelijk dat 7-9 uur slaap optimaal is voor de overgrote meerderheid van de volwassenen. Als je geen tijd hebt voor ten minste zeven uur slaap elke nacht, is het misschien tijd verandering in je slaappatroon of -gewoonten aan te brengen. 

 

Je denkt misschien niet vaak aan je immuunsysteem, maar het is elke dag hard voor je aan het werk. Je wordt elke dag blootgesteld aan zo’n 60.000 soorten bacteriën. Dat zijn soorten, niet de totale hoeveelheid. Zelfs in een schone omgeving wordt je lichaam elke dag blootgesteld aan miljoenen ziekteverwekkers.

Je immuunsysteem een beetje meer aandacht geven, kan wonderen doen voor je  gezondheid.

Snel starten?

Eet gezond en zorg voor voldoende slaap!

 

Meer (w)eten?

Om je immuunsysteem te boosten, kun je superfoods toevoegen aan je smoothies en sapjes. Probeer bijvoorbeeld eens de Super Green of Immunity Bundle van www.yoursuper.eu

Wil je meer lezen en leren over je immuunsysteem? 

Kijk dan eens op internet voor artikelen. Er is veel te vinden!

Of probeer eens het boek Zelfhelend vermogen van Deepak Choprah

En wil je graag meteen met voeding aan de slag, dan is het boek Voeding & immuunsysteem van Marjolijn Dubbers ook een aanrader!